tag:blogger.com,1999:blog-47862042032098079242023-11-15T07:58:18.075-08:0023 onderwijsdingenDanny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.comBlogger24125tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-68909276274067642132012-06-11T00:54:00.002-07:002012-06-11T00:54:33.414-07:00DING 23 Onderwijs 2.023 Onderwijs dingen was voor mij vernieuwend. Ik ben zeer veel te weten gekomen van de mogelijkheden die er zijn om digitaal informatie te verschaffen, te communiceren en te delen met anderen. <br />
Als LO docent zal ik er minder gebruik van maken maar voor andere docenten is dit het middel waar we komende jaren mee gaan werken. Zeer handig om dan up to date te zijn.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-87560174150485004252012-06-11T00:50:00.001-07:002012-06-11T00:50:38.291-07:00DING 22 Onderwijs 2.01. Mijn visie op onderwijs 2.0 komt neer op dat we tegenwoordig niet meer zonder kunnen. Computers/ internet/ smartphones/enz zijn middelen geworden waarmee we informatie op een makkelijke en snelle manier kunnen delen. Aangezien kinderen de toekomst hebben is het in het onderwijs juist belangrijk dat kinderen hiermee opgroeien. <br />
We staan nu aan het begin van de digitale leeromgeving maar naar mijn mening is er over een aantal jaren niet anders meer. Overal digiborden, laptops of tablets voor leerlingen en de functie van de docent zal heel anders worden. <br />
De valkuil is op dit moment dat de aandacht van leerlingen naar de laptop/ mobieltjes gaan terwijl ze naar de docent moeten luisteren. Dat moet eruit. Daarnaast vind ik dat er een goede beveiliging moet komen voor toetsen. Deze worden in de toekomst allemaal digitaal denk ik en op dit moment zijn de toetsen redelijk gemakkelijk te kopieren of op een andere manier te frauderen. Dit moet verbeterd worden. <br />
Algemene visie is positief over onderwijs 2.0. We kunnen sneller en makkelijk communiceren en informatie met elkaar delen. De mensen en vooral in het onderwijs zullen wel bijgeschoold moeten worden om met dit middel om te gaan. <br />
<br />
2. De docent moet bijscholing krijgen. Deze zal ook meer dan de basis moeten weten om digitaal te kunnen werken. Dit zal de komende jaren heel wat vragen van de docenten maar om up to date te blijven is dit nodig. <br />
<br />
3. Ik denk dat in 2020 de docent inderdaad groterdeels vervangen is door programma's. De docent is nog wel aanwezig om de leerlingen te helpen problemen. Programma is de docent en de docent wordt eigenlijk een soort hulpje.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-53375728773356283412012-06-06T07:10:00.001-07:002012-06-06T07:10:10.892-07:00Ding 21 IntegrerenIk denk dat we er haast niet meer aan onderuit kunnen dat het een dagelijkse gang van zaken wordt dat docent en leerlingen met internet , social media aan de gang gaan binnen het onderwijs. Daarvoor is het op dit moment en in de toekomst te belangrijk. Iedereen moet mee in de tijd dus daarom is het juist belangrijk dat we in het onderwijs een stap verder zijn dan de rest van de maatschappij. De toekomst zit namelijk nog op school. <br />
Wel blijf ik het voor ons vak lichamelijke opvoeding lastig vinden. Sporten moet je namelijk zelf blijven doen is mijn mening. Al zie ik wel in dat er op een dag bijvoorbeeld hardgelopen wordt in de gymzaal met een heel groot scherm aan de wand zodat het lijkt dat je over het strand rent of iets dergelijks. Kortom we moeten mee met de tijd en ik ben dan ook benieuwd wat er allemaal nog meer op ons af komt wat dit thema betreft. <br />
<br />
2. Daarop is de vraag of mediawijsheid in het onderwijs hoort gelijk beantwoord. <br />
We kunnen nu al niet meer zonder dus we moeten daar op inspelen en in mee gaan.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-1149371945374624892012-06-06T06:58:00.000-07:002012-06-06T06:58:46.248-07:00Ding 20 Digitale Klas1 + 2. <br />
Ik heb bijvoorbeeld een programma op mijn telefoon dat Latitude heet. Een programma waarmee je gebouwen, winkels, stadions, stations, enz kunt opzoeken. Het werkt als volgt: je moet je camera ergens op richten en via internet geeft dan je telefoon weer welke winkels, gebouwen, enz er staan. Ik ben ermee aan het experimenteren maar als je iets moet zoeken in een vreemde stad dan is het best handig. <br />Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-83799517048444752702012-05-23T02:27:00.001-07:002012-06-06T06:59:02.393-07:00Ding 19 Internet en Telefonie1. Ik heb Skype wel eens een keer uitgeprobeerd met vrienden. Toen zat een vriend aan de andere kant van de wereld. Als je ee goede verbinding hebt dan is het hartstikke handig. Je kunt elkaar zien en horen. Dat is toch 'echter' dan bijvoorbeeld alleen de telefoon. Dat het gratis is scheelt natuurlijk ook een heleboel. Anders zou er veel minder gebruik van gemaakt worden denk ik. <br />
Wat jammer was dat af en toe het beeld en het geluid niet gelijk liepen. Dit heeft iedereen misschien ook wel een mee gemaakt met een film. <br />
<br />
2. Persoonlijk vind ik mobieltjes in de klas maar niks. Ik snap wel dat er voordelen aan zitten maar voor mij zitten er meer nadelen aan. Leerlingen zijn snel afgeleid, gaan stiekem muziek luisteren, gaan sms-en, enz. Op veel scholen is het gebruik van mobieltjes verboden. Daar moeten ze in de kluis van de leerling en kunnen ze in de pauze er weer gebruik van maken. Dat vind ik een goede optie. <br />
<br />Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-81393097394899131722012-05-23T02:21:00.002-07:002012-05-23T02:21:54.369-07:00Ding 18 GESPROKEN BERICHTEN1+2. Ik heb een RSS feed bij radio.nl. Dit lijkt mij wel handig om actuele onderwerpen te kunnen bespreken. Dit kan gaan om de serieuze dingen in het leven maar ook gewoon voor de gein. Over de postcast kun je de leerlingen een opdracht geven. Is denk ik ook heel leuk voor de leerlingen. <br />
3. Geen microfoon. Wel de Voki bekeken. Ziet er geinig uit en is leuk voor leerlingen. <br />
<br />
4. Ik zou met de leerlingen bespreken dat er fatsoenlijk wordt gecommuniceerd. Leerlingen vinden het natuurlijk prachtig om er misbruik van te maken. Dit wil ik voorkomen. <br />
<br />
5. Bij ons op school werken de docenten die handig zijn met de computers af en toe met postcast of gesproken berichten. Verder niet zoveel. Bij ons in de gymles al helemaal niet. <br />
<br />
6. Ik zie de voordelen er wel van in. Een docent kan een luistertoets zelf inspreken. Zo kun je zelf bepalen wat er in de tekst besproken wordt. Daarbij kunnen leerlingen die heel erg zenuwachtig zijn voor een presentatie thuis een gesproken bericht maken die door de docent beoordeeld kan worden.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-64631986475981384712012-03-12T09:22:00.003-07:002012-03-12T09:22:57.405-07:00DING 17 MuziekIk heb mij aangemeld Last.fm en daar wat muziek geluisterd. Ik heb gekeken hoe zelf wat nummers erop kon zetten. Ik heb I - tunes gedownload en gekeken hoe het werkt. Ik zal dit zelf niet zo snel gebruiken omdat je tegenwoordig op zoveel manieren muziek kunt delen.<br />
Wat ik apart vond is dat wanneer ik bij achtergrondinformatie een aantal links aan klikte dat heel veel sites niet meer in de lucht zijn. Ik kreeg vaak de melding dat de site niet meer bestond.<br />
De link <a href="http://www.frankwatching.com/archive/2007/03/26/top-10-social-music-portals/" style="background-color: white; color: #0066cc; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-weight: bold; line-height: 17px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; margin-right: 0px; margin-top: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; padding-top: 0px; text-align: left; text-decoration: none;" target="_blank">Top 10 Social music portals</a><span style="background-color: white; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 17px; text-align: left;"> / mooi overzichtsartikel van alternatieven voor Last.fm (let wel: Pandora.com doet het niet meer in Europa!) deed het wel en hierop wordt kort en bondig uitgelegd wat Last.fm inhoudt. Dit is zeer makkelijk. </span>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-69050146717664100712012-03-12T08:58:00.000-07:002012-03-12T08:58:32.726-07:00DING 16 Video gebruik1. Ik maak tijdens de gymles af en toe gebruik van video filmpjes. Een voorbeeld is de site SLO waarop vele voorbeelden staan van verschillende onderdelen van de sport Free Running. Deze zijn ook gemaakt voor o.a. het onderwijs waarop de leerlingen en ikzelf heel duidelijk en overzichtelijk een voorbeeld zien. Door naar het voorbeeld te kijken zien de leerlingen hoe en op welke manier je een onderdeel kunt nemen. Dit proberen ze na te doen en op deze manier steeds een niveau verder te komen. Ik vind dit een zeer handige manier van een nieuwe sport aanleren aan leerlingen.<br />
<br />
Een andere manier die ik heb gebruikt is het filmen van jezelf tijdens een onderdeel in de gymles.<br />
Door jezelf te filmen en dit erna te evalueren zie je gelijk waar je eigen verbeterpunten zitten. Voorbeeld is een turnles waarbij de opdracht was een tipsalto te maken. Door mijn eigen sprong te zien zag ik gelijk wat ik de volgende sprong beter moest doen. Op deze manier kun je snel stappen maken en leren.<br />
<br />
2. Niet gedaan omdat ik geen microfoon heb.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-84514502218738336452012-03-02T09:04:00.000-08:002012-03-02T09:04:05.571-08:00DING 15 Locatie<br />
<div class="MsoNoSpacing">
DING 15. Locatie</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
2. Het is gelukt om een locatie te plaatsen in google
maps.</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
3. Zie hier het voorbeeld van punt 2. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
De link van het dorp waar ik woon: Lemelerveld</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<a href="http://g.co/maps/68atg">http://g.co/maps/68atg</a></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
4. Ik vond deze opdracht leuk om te doen. Spelen met
google maps/ streetview en tegelijkertijd zie je je eigen leefomgeving. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
In het onderwijs is dit leuk voor leerlingen bij het vak
aardrijkskunde. Een opdracht zou kunnen
zijn dat leerlingen in een bepaalde gemeente alle sportfaciliteiten moeten aanduiden
op een kaart. </div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-5630428315614900102012-03-02T09:03:00.001-08:002012-03-02T09:03:21.529-08:00DING 14 Presentatie<br />
<div class="MsoNoSpacing">
DING 14. Presentatie</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Capzles vind ik een mooie uitvinding. Ik heb de uitleg
van Capzles helemaal doorgenomen en het is hiermee erg handig om foto’s en
video’s op te slaan in een chronologische volgorde. Daarbij kun je het
opvrolijken door een leuke achtergrond of iets dergelijks. Je kunt je eigen
show maken van de bestanden die je al kaal op je computer had staan. Daarbij
kun je dit makkelijk door sturen naar vrienden en er met deze vrienden over
communiceren via dit presentatietool. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Daarnaast lijkt mij Animoto ook erg handig. Ik weet dat
ik ook verschillende keren foto’s en filmpjes allemaal in 1 bestandje heb
geplakt om er vervolgens muziek onder te zetten en dit dan te presenteren. Dit
was erg veel werk. Met het programma Animoto bereik je hetzelfde, misschien wel
beter resultaat met naar alle waarschijnlijkheid minder werk. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Door deze programma’s te gebruiken bespaar je een hoop
tijd en irritaties. </div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-3675565299298816242012-03-02T09:02:00.004-08:002012-03-02T09:02:48.946-08:00DING 13 Samenwerken<br />
<div class="MsoNoSpacing">
DING 13. Samenwerken</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
3.1 + 3.2</div>
<div class="MsoNoSpacing">
Via mijn google account ben ik naar ‘google documenten’
gegaan. Daar heb ik een test document aangemaakt en ge-upload op mijn account.
Dit werkt makkelijk al werkt het eigenlijk het zelfde als hotmail. Je slaat een
bestand op, op je eigen account. Het voordeel van google documenten is dat
anderen tekst of iets dergelijks kunnen bijvoegen. Samenwerken aan een document
gaat dus sneller. Je kunt dit vergelijken met het programma dropbox. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
3.3 + 3.4 + 3.5</div>
<div class="MsoNoSpacing">
Werken met collega’s aan een bestand. Niet gedaan nu het
vakantie is maar ik weet wel hoe het werkt. Daarna heb ik geprobeerd om mijn
ervaringen te delen in het voorbeeld bestand ‘Google docs & spreadsheets’
maar hiervoor kreeg ik geen toegang. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Als ik kijk naar de mogelijkheden voor in het onderwijs
dan zouden docenten onderling kunnen werken aan documenten zonder dat ze
bestanden de hele tijd heen en terug sturen. Wij werken met de LO sectie met
het programma Dropbox. Zo kunnen we snel en gemakkelijk zien waar iedere
collega mee bezig is en worden er op een simpele manier bestanden met elkaar
uitgewisseld. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Ik kan mij indenken dat dit ook mogelijk wordt voor
bijvoorbeeld leerlingen. Wanneer er aan een groot project wordt gewerkt kunnen
leerlingen in dropbox of gmail – google documenten snel informatie met elkaar
delen zonder dat ze telkens over en weer moet mailen of op school moeten
overleggen. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Hier zie ik in de toekomst wel kansen. </div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-27047131279652422182012-03-02T09:02:00.000-08:002012-03-02T09:02:05.961-08:00DING 12 Tussenevaluatie<br />
<div class="MsoNoSpacing">
DING 12. Tussenevaluatie</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<u>Persoonlijk<o:p></o:p></u></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
De tussenbalans. Nu ik 11 dingen heb behandeld ben ik een
stukje wijzer geworden over web 2.0. Voor mij zelf vond ik het zeer leuk en
leerzaam om te ontdekken hoe ‘RSS’ werkt. Ik had het icoon al meerdere malen
zien staan op het scherm maar nog nooit iets mee gedaan. Nu ik weet hoe het
werkt zie ik de voordelen er van in. Makkelijk en overzichtelijk je eigen
interesses in de gaten kunnen houden. Ik moet helaas wel bekennen dat ik nog
weinig gebruik heb gemaakt van deze optie. Dit betekent dat ik misschien doorga
op de oude vertrouwde manier of dat gebruik maken van de nieuwe optie RSS nog
in mijn systeem moet landen. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Wat mij zelf ook erg aan het denken heeft gezet is het
onderwerp privacy. Je moet erg verdacht zijn op wat je kenbaar maakt via web
2.0. Voordat je het weet sta je in een lastig pakket. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<u>Op werkgebied<o:p></o:p></u></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<u><br /></u></div>
<div class="MsoNoSpacing">
In het onderwijs is web 2.0 naar mijn mening goed te
gebruiken. Een vorm die al wordt gebruikt is het communiceren van docenten naar
leerlingen. Denk hierbij aan intranet of zoals bij het Thomas a Kempis wordt
gebruikt, de ‘ELO’. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Een weblog zou je kunnen gebruiken binnen de vakken. Denk aan huiswerk. De docent kan huiswerk
opgeven en op een eigen weblog kunnen leerlingen dit maken. De docent kan
makkelijk en snel checken of het huiswerk is gemaakt. Klopt het huiswerk niet dan kan de docent
vanaf afstand kritiek leveren zodat de leerling hiermee verder kan.</div>
<div class="MsoNoSpacing">
Een nadeel hiervan is dat leerlingen elkaars werk
redelijk makkelijk kunnen kopiëren. Dus voor de docent is het belangrijk om
hierop te controleren. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Tot nu toe heb ik al een aantal dingen geleerd van deze
cursus en ik ben dan ook benieuwd naar wat de tweede helft gaat brengen. Je
merkt onder de collega’s die de cursus ook doen dat het af en toe leeft. Je
bespreekt dingen met elkaar en wat ieder zoal geleerd heeft. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-87338146731571097002012-03-02T09:00:00.002-08:002012-03-02T09:00:09.347-08:00DING 11 Auteursrechten<br />
<div class="MsoNoSpacing">
Ding 11. Auteursrechten</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
1.</div>
<div class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]-->1.<span style="font-size: 7pt;">
</span><!--[endif]-->CC- BY- SA. Zo is bekend waar het vandaan komt
en wordt het ook gebruikt voor het zelfde doel. Dit is binnen het onderwijs
belangrijk denk ik. </div>
<div class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]-->2.<span style="font-size: 7pt;">
</span><!--[endif]-->CC-BY-SA-ND. </div>
<div class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]-->3.<span style="font-size: 7pt;">
</span><!--[endif]-->CC – BY-ND. Deze is misschien tegenstrijdig met
CC-BY-SA maar ook deze kan binnen het onderwijs gebruikt worden denk ik. Het
lijkt mij dat dit afhankelijk is van de methode waarmee de school werkt. Je
hoeft natuurlijk niet altijd één bepaalde methode te gebruiken. Dus kun je ook
informatie gebruiken van 2 verschillende auteurs. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
2 t/m 5</div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Als je via de link van ‘fotosite flickr’ zoekt kom je via
de term ‘soccer’ bij veel voetbalfoto’s uit de eigendom zijn van een bepaalde organisatie. Een bepaalde foto mocht bijvoorbeeld wel voor
het onderwijs gebruikt worden maar niet als commercieel doeleinde. Daarbij
mocht het voor persoonlijke- niet commercieel geprint worden. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
Als ik terug kijk naar al mijn verslagen tijdens mijn
studies dan heb ik vaak verschillende
foto’s en teksten gebruikt voor verschillende verslagen. Dit kun je typeren als
plagiaat want ik heb bijna nooit een bron vermeld. Ik vind het wel belangrijk dat wanneer iemand
een tekst of foto van een andere auteur in een eigen verslag gebruikt dat het
benoemd wordt. Dus dit moet wel te vinden zijn in de bronvermelding. Alleen
vind ik de manier waarop dit nu gebeurd een beetje overdreven. Dit moet
makkelijker kunnen en zonder al die extra informatie van data, locatie,
nummers, enz. </div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-73903624828940754922012-03-02T08:59:00.004-08:002012-03-02T08:59:24.184-08:00DING 10 Veiligheid en Privacy<br />
<div class="MsoNormal">
DING 10 Veiligheid en Privacy</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
10.1 </div>
<div class="MsoNormal">
Via mijn naam
kom je alleen op de site van Thomas a Kempis ELO. Via de schoolnaam met mijn
naam erbij wordt er niets over mij gevonden. </div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
10.2 </div>
<div class="MsoNormal">
We zijn het met
elkaar eens geworden dat je erg moet oppassen met internet. Programma’s zoals
google, hyves, enz kunnen je privé erg
schaden. Je hoort steeds vaker dat wachtwoorden verspreidt worden op internet.
Een voorbeeld daarvan zijn de gegevens van KPN zoals een aantal maanden geleden. Een site zoals google maakt het buitenstaanders
erg makkelijk om informatie in te winnen via het internet. </div>
<div class="MsoNormal">
Daarnaast is Google wel heel makkelijk om informatie op te
zoeken. Dit is natuurlijk ook waar het programma voor bedoeld is. </div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNoSpacing">
10.3 </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Internet is handig, makkelijk en als je er goed mee
overweg kan kun je in zeer korte tijd veel werk verrichten via het
internet. Zo’n twintig jaar geleden toen
internet nog niet voor iedereen was weg gelegd moest je naar de bieb voor het
zoeken van informatie. Dit kan ik mij nog herinneren van de basisschool wanneer
ik een ‘spreekbeurt’ moest voorbereiden. Tegenwoordig is dit allemaal te vinden
op internet d.m.v. zoeken in Google. Het
is prachtig dat dit mogelijk is. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Een nadeel ervan is dat je tegenwoordig overal een
account voor nodig bent. Je moet inloggen, wachtwoorden maken enz. Om alles
veilig te houden moet je overal een ander wachtwoord voor hebben en dit is
lastig. Je kunt daarnaast niet alles zo maar op internet zetten. Je wordt
gedwongen om na te denken over de consequenties. </div>
<div class="MsoNoSpacing">
Kortom: Google is een MEGA uitvinding als het wordt
gebruikt waarvoor het bedoeld is. Voor je privélegers wordt het steeds
gevaarlijker. </div>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-74610101018751107972012-02-06T08:24:00.000-08:002012-02-06T08:24:37.824-08:00DING 9.0 PublicerenVia google ben ik inderdaad vindbaar.<br />
Over mij vind je vooral dingen over mijn sport: Voetbal, heel veel wedstrijdverslagen. Daarnaast zijn er een aantal foto's te vinden.<br />
Naast mijn sport kun je dingen vinden over dit onderwerp. 23 onderwijsdingen, blogger.com en mijn opleiding die ik inmiddels afgerond heb namelijk de CALODanny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-57071334211821978502012-02-06T08:19:00.000-08:002012-02-06T08:19:27.105-08:00DING 8.0 Sociale Media1.0<br />
<br />
Het Thomas a Kempis College heeft ook een eigen Hyves pagina. Dit is voor leerlingen die op TAK zitten of gezeten hebben. Hier wordt van alles besproken zoals het protest van 1040 uur en wie de leukste leraar is enz.<br />
<br />
Ik vind dat je als docent je hiervan moet distantiëren tenzij het puur voor het werk is. Je kan wel makkelijk informatie doorgeven via een social media als hyves. Als docent zou ik niet vrienden van leerlingen worden op mijn persoonlijk profiel. <br />
<br />
2.0 + 3.0<br />
<br />
Ik heb deze opdrachten met Twitter niet uitgevoerd omdat ik niet aan Twitter doe. Ik zie dan ook het nut niet in dat nu wel te doen. Ik ken al genoeg sociale media's zoals Hyves, Msn en Facebook.<br />
<br />
<br />Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-51883969693107554032012-02-06T08:09:00.000-08:002012-02-06T08:09:49.863-08:00DING 7.0 GamesIk zie helaas nergens discussies over het punt Gamen.<br />
<br />
Als ik kijk naar de trailers dan zie ik een wereld uit mijn fantasie. Je kunt de rest van de (echte) wereld even vergeten en helemaal opgaan in de nieuwe wereld (game)<br />
het meeste wordt ook heel spectaculaire aangeboden en alles ziet er snel en modern uit.<br />
dat spreekt heel veel jongeren maar ook volwassenen aan. Van sommige games wordt ik ook wel enthousiast.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-23435859179171776052012-02-06T07:54:00.000-08:002012-02-06T07:54:18.096-08:00DING 6 CommercieDING 6.0 Commercie<br />
<br />
Voorbeelden van de 4 marketingstrategieën:<br />
<br />
1. Product Placement<br />
- De vrienden van Amstelbier- gebruik van Amstel Bier.<br />
2. Targeting<br />
- Vakantiegangers die een nieuwsbrief krijgen van het vakantiepark nadat de vakantie al voorbij is.<br />
3. User- Generated Ads<br />
- Foto's bij de presentatie van het weerbericht op TV. Kijkers kunnen foto's opsturen en de winnaar met de mooiste foto wint een prijs.<br />
4. Virale Marketing<br />
- Een mailtje dat waarschijnlijk iedereen wel eens heeft gehad. Voorbeeld: stuur dit bericht door naar meer dan 100 contactpersonen en maak kans op een I-pod.<br />
<br />
Ik denk dat User-Genarated Ads het beste werkt voor de doelgroep 12 - 18 jaar. Jongeren kunnen makkelijk momenten vast leggen met de mobiel en dit doorsturen is ook weinig moeite. Ditzelfde geldt voor Virale Marketing maar vaak kloppen de verhalen over prijzen niet dus trappen jongeren daar niet meer in.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-1083455421575954912012-01-26T07:52:00.000-08:002012-01-26T07:52:20.296-08:00Ding 5: Jongeren 2.0<br />
<br />
Een KLOOF! Die zie ik zeker ontstaan in de tijd waarin we nu leven. Kijk maar naar mijn oma of mijn ouders, maar ook ikzelf. Mijn oma weet niets van computers. Daar werkt ze niet mee. Logisch ook. Ze weet niet anders dan dat ze alles zonder computer kan/moet doen. Waarom nu dan wel? Mijn ouders verdiepen zich er af en toe in omdat ze tegenwoordig voor sommige dingen wel moeten. Ikzelf, mij interesseert computers niet zoveel. Ik ben er in de pubertijd mee opgegroeid en je kunt er makkelijk en snel mee werken maar interesseren doet het me niet. Vandaar ook de kloof........<br />
<br />
Als ik mij zelf vergelijk met de jongeren van nu dan weet ik er eigenlijk ook maar weinig van. Hierin zie je al een duidelijk verschil. Dus vandaar zie ik zeker een grote kloof tussen verschillende generaties.<br />
<br />
Hoe ga ik om met verschillende typen mediagebruikers?<br />
<br />
Ik denk dat ik iedereen gewoon lekker zijn gang laat gaan. Iedereen heeft waarschijnlijk wel meerdere redenen om het internet te gebruiken voor de media. Soms om informatie te delen maar ook om informatie te krijgen. Iedereen mag lekker zijn ding doen als mediagebruiker zolang iedereen er maar wel vrij in blijft om te kiezen waarvoor je het gebruikt.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-84866340691737626212012-01-26T07:37:00.000-08:002012-01-26T07:37:46.829-08:00Ding 4.0 Informatie halen.<br />
<br />
Ik kan zeggen dat ik vandaag weer wat heb geleerd. Ik heb het teken van RSS al vele malen in beeld zien staan maar wist nooit waar het voor was. Nu weet ik dat wel. het is hartstikke makkelijk om nadat je google reader hebt geopend dat je gelijk kunt zien waar er nieuwe informatie voor jou is. Het zal wel even wennen zijn maar ik denk dat ik er wel makkelijk mee kan werken.<br />
<br />
Voor school zou dit ook handig zijn. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld belangrijke weblogs opslaan en daarop krijgen ze gelijk te zien wanneer er nieuwe informatie voor hen is. Dit geldt natuurlijk ook voor docenten onderling.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-20435812717400598592012-01-19T07:05:00.000-08:002012-01-19T07:05:49.814-08:00DING 3 Internetbronnen<br />
<br />
Bij ons op TAK is er jarenlang gewerkt met Intranet. Dit was altijd zeer makkelijk maar afgelopen schooljaar is er voor gekozen om te gaan werken met ELO. Hierop staat van allerlei informatie van en voor de leerlingen/docenten. Dit werkt snel en gemakkelijk.Het is bruikbaar voor iedereen op TAK indien je een gebruikersnaam met wachtwoord hebt.<br />
Via de ELO kun je zoeken in de Biebsearch. Hierin kun je makkelijk zoeken naar verschillende soorten onderwerpen. Zeer handig.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-44278313580121089162012-01-19T06:52:00.000-08:002012-01-19T06:52:30.975-08:00DING 2.1 Mediawijsheid<br />
<br />
Het lijkt mij zeer verstandig dat er aandacht besteedt wordt aan het gebruik van internet. Internet is zeer populair tegenwoordig en leerlingen zijn met allerlei programma's, spelletjes en contacten tegelijk bezig. Ik denk ook dat veel leerlingen ( maar ook volwassenen) geen flauw idee hebben wat ze allemaal bloot leggen voor de hele wereld wanneer je een bericht op internet zet. Dit geldt dan niet alleen voor degene zelf maar denk ook aan onderwerpen waar je anderen bij betrekt. Wil die andere persoon wel dat alles voor de wijde wereld bekend wordt. Verantwoord werken met internet is belangrijk.<br />
Of dit dagelijks in het onderwijs naar voren weet ik niet. Dat is misschien wat overdreven maar 2 á 3 keer per week de leerlingen er op attenderen is een goede zaak denk ik.<br />
<br />
<br />
2.2 Cyberpesten<br />
<br />
20% van heel Nederland vind ik heel veel. Dat zou betekenen dat van een gemiddelde klas ongeveer 5 leerlingen een aantal keren in de maand wordt gepest. Aan de andere kant is de manier van pesten denk ik ook veranderd. Er wordt gezegd dat via internet mensen elkaar directer en extremer durven aan te spreken. Dat kan ik begrijpen omdat één op één dit veel mensen niet durven. Ik vind cyberpesten wel achterbaks omdat degenen die dit doen waarschijnlijk te laf zijn om het recht in het gezicht te zeggen van het slachtoffer.<br />
<br />
Ik heb er gelukkig zelf nog niet zoveel ervaring mee. Laatst ving ik op school wel op dat er via de sms werd gepest. Dit is gelukkig besproken en gestopt.Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-87101689086442130482012-01-12T04:35:00.000-08:002012-01-12T04:35:04.101-08:00<span style="color: blue;">DING 1.2</span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span><br />
<span style="color: blue;">Web 2.0</span><br />
<span style="color: blue;">Zoals bijna iedereen ontkom je er bijna niet aan om met internet te werken. De jaren dat ik studeerde werd er veel gecommuniceerd via internet. Niet alleen voor de studie maar ook om je sociale leven bij te houden. Denk aan Msn, Hyves, Youtube, enz. Tegenwoordig heb je ook Twitter en Facebook. Dit gebruik ik niet. </span><br />
<span style="color: blue;">Ik vind wel dat werken via internet makkelijk is. Je kunt snel en gemakklijk zaken regelen. Zo gebruiken wij op TAK het programma Dropbox waarin je bestanden makkelijk kunt delen met elkaar. </span>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4786204203209807924.post-64213914208293410912012-01-12T04:20:00.000-08:002012-01-12T04:20:55.478-08:00DING 1.1<span style="color: blue;">DING 1.1</span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span><br />
<span style="color: blue;">Danny Berghuis.</span><br />
<span style="color: blue;">Werkzaam als Lo-docent op Thomas a Kempis College.</span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span><br />
<span style="color: blue;"><br /></span>Danny Berghuishttp://www.blogger.com/profile/05180117344006983598noreply@blogger.com1