maandag 12 maart 2012

DING 17 Muziek

Ik heb mij aangemeld Last.fm en daar wat muziek geluisterd. Ik heb gekeken hoe zelf wat nummers erop kon zetten. Ik heb I - tunes gedownload en gekeken hoe het werkt. Ik zal dit zelf niet zo snel gebruiken omdat je tegenwoordig op zoveel manieren muziek kunt delen.
 Wat ik apart vond is dat wanneer ik bij achtergrondinformatie een aantal links aan klikte dat heel veel sites niet meer in de lucht zijn. Ik kreeg vaak de melding dat de site niet meer bestond.
De link Top 10 Social music portals / mooi overzichtsartikel van alternatieven voor Last.fm (let wel: Pandora.com doet het niet meer in Europa!) deed het wel en hierop wordt kort en bondig uitgelegd wat Last.fm inhoudt. Dit is zeer makkelijk. 

DING 16 Video gebruik

1. Ik maak tijdens de gymles af en toe gebruik van video filmpjes. Een voorbeeld is de site SLO waarop vele voorbeelden staan van verschillende onderdelen van de sport Free Running. Deze zijn ook gemaakt voor o.a. het onderwijs waarop de leerlingen en ikzelf heel duidelijk en overzichtelijk een voorbeeld zien. Door naar het voorbeeld te kijken zien de leerlingen hoe en op welke manier je een onderdeel kunt nemen. Dit proberen ze na te doen en op deze manier steeds een niveau verder te komen. Ik vind dit een zeer handige manier van een nieuwe sport aanleren aan leerlingen.

Een andere manier die ik heb gebruikt is het filmen van jezelf tijdens een onderdeel in de gymles.
Door jezelf te filmen en dit erna te evalueren zie je gelijk waar je eigen verbeterpunten zitten. Voorbeeld is een turnles waarbij de opdracht was een tipsalto te maken. Door mijn eigen sprong te zien zag ik gelijk wat ik de volgende sprong beter moest doen. Op deze manier kun je snel stappen maken en leren.

2. Niet gedaan omdat ik geen microfoon heb.

vrijdag 2 maart 2012

DING 15 Locatie


DING 15. Locatie

2. Het is gelukt om een locatie te plaatsen in google maps.

3. Zie hier het voorbeeld van punt 2.

De link van het dorp waar ik woon:  Lemelerveld


4. Ik vond deze opdracht leuk om te doen. Spelen met google maps/ streetview en tegelijkertijd zie je je eigen leefomgeving.
In het onderwijs is dit leuk voor leerlingen bij het vak aardrijkskunde.  Een opdracht zou kunnen zijn dat leerlingen in een bepaalde gemeente alle sportfaciliteiten moeten aanduiden op een kaart. 

DING 14 Presentatie


DING 14. Presentatie

Capzles vind ik een mooie uitvinding. Ik heb de uitleg van Capzles helemaal doorgenomen en het is hiermee erg handig om foto’s en video’s op te slaan in een chronologische volgorde. Daarbij kun je het opvrolijken door een leuke achtergrond of iets dergelijks. Je kunt je eigen show maken van de bestanden die je al kaal op je computer had staan. Daarbij kun je dit makkelijk door sturen naar vrienden en er met deze vrienden over communiceren via dit presentatietool.
Daarnaast lijkt mij Animoto ook erg handig. Ik weet dat ik ook verschillende keren foto’s en filmpjes allemaal in 1 bestandje heb geplakt om er vervolgens muziek onder te zetten en dit dan te presenteren. Dit was erg veel werk. Met het programma Animoto bereik je hetzelfde, misschien wel beter resultaat met naar alle waarschijnlijkheid minder werk.

Door deze programma’s te gebruiken bespaar je een hoop tijd en irritaties. 

DING 13 Samenwerken


DING 13. Samenwerken

3.1 + 3.2
Via mijn google account ben ik naar ‘google documenten’ gegaan. Daar heb ik een test document aangemaakt en ge-upload op mijn account. Dit werkt makkelijk al werkt het eigenlijk het zelfde als hotmail. Je slaat een bestand op, op je eigen account. Het voordeel van google documenten is dat anderen tekst of iets dergelijks kunnen bijvoegen. Samenwerken aan een document gaat dus sneller. Je kunt dit vergelijken met het programma dropbox.

3.3 + 3.4 + 3.5
Werken met collega’s aan een bestand. Niet gedaan nu het vakantie is maar ik weet wel hoe het werkt. Daarna heb ik geprobeerd om mijn ervaringen te delen in het voorbeeld bestand ‘Google docs & spreadsheets’ maar hiervoor kreeg ik geen toegang.

Als ik kijk naar de mogelijkheden voor in het onderwijs dan zouden docenten onderling kunnen werken aan documenten zonder dat ze bestanden de hele tijd heen en terug sturen. Wij werken met de LO sectie met het programma Dropbox. Zo kunnen we snel en gemakkelijk zien waar iedere collega mee bezig is en worden er op een simpele manier bestanden met elkaar uitgewisseld.
Ik kan mij indenken dat dit ook mogelijk wordt voor bijvoorbeeld leerlingen. Wanneer er aan een groot project wordt gewerkt kunnen leerlingen in dropbox of gmail – google documenten snel informatie met elkaar delen zonder dat ze telkens over en weer moet mailen of op school moeten overleggen.
Hier zie ik in de toekomst wel kansen. 

DING 12 Tussenevaluatie


DING 12. Tussenevaluatie

Persoonlijk

De tussenbalans. Nu ik 11 dingen heb behandeld ben ik een stukje wijzer geworden over web 2.0. Voor mij zelf vond ik het zeer leuk en leerzaam om te ontdekken hoe ‘RSS’ werkt. Ik had het icoon al meerdere malen zien staan op het scherm maar nog nooit iets mee gedaan. Nu ik weet hoe het werkt zie ik de voordelen er van in. Makkelijk en overzichtelijk je eigen interesses in de gaten kunnen houden. Ik moet helaas wel bekennen dat ik nog weinig gebruik heb gemaakt van deze optie. Dit betekent dat ik misschien doorga op de oude vertrouwde manier of dat gebruik maken van de nieuwe optie RSS nog in mijn systeem moet landen.
Wat mij zelf ook erg aan het denken heeft gezet is het onderwerp privacy. Je moet erg verdacht zijn op wat je kenbaar maakt via web 2.0. Voordat je het weet sta je in een lastig pakket.

Op werkgebied

In het onderwijs is web 2.0 naar mijn mening goed te gebruiken. Een vorm die al wordt gebruikt is het communiceren van docenten naar leerlingen. Denk hierbij aan intranet of zoals bij het Thomas a Kempis wordt gebruikt, de ‘ELO’.
Een weblog zou je kunnen gebruiken binnen de vakken.  Denk aan huiswerk. De docent kan huiswerk opgeven en op een eigen weblog kunnen leerlingen dit maken. De docent kan makkelijk en snel checken of het huiswerk is gemaakt.  Klopt het huiswerk niet dan kan de docent vanaf afstand kritiek leveren zodat de leerling hiermee verder kan.
Een nadeel hiervan is dat leerlingen elkaars werk redelijk makkelijk kunnen kopiëren. Dus voor de docent is het belangrijk om hierop te controleren.

Tot nu toe heb ik al een aantal dingen geleerd van deze cursus en ik ben dan ook benieuwd naar wat de tweede helft gaat brengen. Je merkt onder de collega’s die de cursus ook doen dat het af en toe leeft. Je bespreekt dingen met elkaar en wat ieder zoal geleerd heeft.


DING 11 Auteursrechten


Ding 11. Auteursrechten

1.
1.       CC- BY- SA. Zo is bekend waar het vandaan komt en wordt het ook gebruikt voor het zelfde doel. Dit is binnen het onderwijs belangrijk denk ik.
2.       CC-BY-SA-ND.
3.       CC – BY-ND. Deze is misschien tegenstrijdig met CC-BY-SA maar ook deze kan binnen het onderwijs gebruikt worden denk ik. Het lijkt mij dat dit afhankelijk is van de methode waarmee de school werkt. Je hoeft natuurlijk niet altijd één bepaalde methode te gebruiken. Dus kun je ook informatie gebruiken van 2 verschillende auteurs.

2 t/m 5

Als je via de link van ‘fotosite flickr’ zoekt kom je via de term ‘soccer’ bij veel voetbalfoto’s uit de eigendom zijn van een bepaalde organisatie.  Een bepaalde foto mocht bijvoorbeeld wel voor het onderwijs gebruikt worden maar niet als commercieel doeleinde. Daarbij mocht het voor persoonlijke- niet commercieel geprint worden.

Als ik terug kijk naar al mijn verslagen tijdens mijn studies  dan heb ik vaak verschillende foto’s en teksten gebruikt voor verschillende verslagen. Dit kun je typeren als plagiaat want ik heb bijna nooit een bron vermeld.  Ik vind het wel belangrijk dat wanneer iemand een tekst of foto van een andere auteur in een eigen verslag gebruikt dat het benoemd wordt. Dus dit moet wel te vinden zijn in de bronvermelding. Alleen vind ik de manier waarop dit nu gebeurd een beetje overdreven. Dit moet makkelijker kunnen en zonder al die extra informatie van data, locatie, nummers, enz. 

DING 10 Veiligheid en Privacy


DING 10 Veiligheid en Privacy

10.1  
Via mijn naam kom je alleen op de site van Thomas a Kempis ELO. Via de schoolnaam met mijn naam erbij wordt er niets over mij gevonden.

10.2  
We zijn het met elkaar eens geworden dat je erg moet oppassen met internet. Programma’s zoals google, hyves, enz  kunnen je privé erg schaden. Je hoort steeds vaker dat wachtwoorden verspreidt worden op internet. Een voorbeeld daarvan zijn de gegevens van KPN zoals een aantal maanden geleden.  Een site zoals google maakt het buitenstaanders erg makkelijk om informatie in te winnen via het internet.  
Daarnaast is Google wel heel makkelijk om informatie op te zoeken. Dit is natuurlijk ook waar het programma voor bedoeld is.

10.3
Internet is handig, makkelijk en als je er goed mee overweg kan kun je in zeer korte tijd veel werk verrichten via het internet.  Zo’n twintig jaar geleden toen internet nog niet voor iedereen was weg gelegd moest je naar de bieb voor het zoeken van informatie. Dit kan ik mij nog herinneren van de basisschool wanneer ik een ‘spreekbeurt’ moest voorbereiden. Tegenwoordig is dit allemaal te vinden op internet d.m.v. zoeken in Google.  Het is prachtig dat dit mogelijk is.
Een nadeel ervan is dat je tegenwoordig overal een account voor nodig bent. Je moet inloggen, wachtwoorden maken enz. Om alles veilig te houden moet je overal een ander wachtwoord voor hebben en dit is lastig. Je kunt daarnaast niet alles zo maar op internet zetten. Je wordt gedwongen om na te denken over de consequenties.
Kortom: Google is een MEGA uitvinding als het wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is. Voor je privélegers wordt het steeds gevaarlijker.