maandag 11 juni 2012

DING 22 Onderwijs 2.0

1. Mijn visie op onderwijs 2.0  komt neer op dat we tegenwoordig niet meer zonder kunnen. Computers/ internet/ smartphones/enz zijn middelen geworden waarmee we informatie op een makkelijke en snelle manier kunnen delen. Aangezien kinderen de toekomst hebben is het in het onderwijs juist belangrijk dat kinderen hiermee opgroeien.
We staan nu aan het begin van de digitale leeromgeving maar naar mijn mening is er over een aantal jaren niet anders meer. Overal digiborden, laptops of tablets voor leerlingen en de functie van de docent zal heel anders worden.
De valkuil is op dit moment dat de aandacht van leerlingen naar de laptop/ mobieltjes gaan terwijl ze naar de docent moeten luisteren. Dat moet eruit. Daarnaast vind ik dat er een goede beveiliging moet komen voor toetsen. Deze worden in de toekomst allemaal digitaal denk ik en op dit moment zijn de toetsen redelijk gemakkelijk te kopieren of op een andere manier te frauderen. Dit moet verbeterd worden.
Algemene visie is positief over onderwijs 2.0. We kunnen sneller en makkelijk communiceren en informatie met elkaar delen. De mensen en vooral in het onderwijs zullen wel bijgeschoold moeten worden om met dit middel om te gaan.

2. De docent moet bijscholing krijgen. Deze zal ook meer dan de basis moeten weten om digitaal te kunnen werken. Dit zal de komende jaren heel wat vragen van de docenten maar om up to date te blijven is dit nodig.

3. Ik denk dat in 2020 de docent inderdaad groterdeels vervangen is door programma's. De docent is nog wel aanwezig om de leerlingen te helpen problemen. Programma is de docent en de docent wordt eigenlijk een soort hulpje.

1 opmerking:

  1. Heb je tips hoe je een leerling zijn of haar aandacht aan de docent kan laten geven en niet bij een telefoon of laptop?

    ding 22 = check

    BeantwoordenVerwijderen