DING 12. Tussenevaluatie
Persoonlijk
De tussenbalans. Nu ik 11 dingen heb behandeld ben ik een
stukje wijzer geworden over web 2.0. Voor mij zelf vond ik het zeer leuk en
leerzaam om te ontdekken hoe ‘RSS’ werkt. Ik had het icoon al meerdere malen
zien staan op het scherm maar nog nooit iets mee gedaan. Nu ik weet hoe het
werkt zie ik de voordelen er van in. Makkelijk en overzichtelijk je eigen
interesses in de gaten kunnen houden. Ik moet helaas wel bekennen dat ik nog
weinig gebruik heb gemaakt van deze optie. Dit betekent dat ik misschien doorga
op de oude vertrouwde manier of dat gebruik maken van de nieuwe optie RSS nog
in mijn systeem moet landen.
Wat mij zelf ook erg aan het denken heeft gezet is het
onderwerp privacy. Je moet erg verdacht zijn op wat je kenbaar maakt via web
2.0. Voordat je het weet sta je in een lastig pakket.
Op werkgebied
In het onderwijs is web 2.0 naar mijn mening goed te
gebruiken. Een vorm die al wordt gebruikt is het communiceren van docenten naar
leerlingen. Denk hierbij aan intranet of zoals bij het Thomas a Kempis wordt
gebruikt, de ‘ELO’.
Een weblog zou je kunnen gebruiken binnen de vakken. Denk aan huiswerk. De docent kan huiswerk
opgeven en op een eigen weblog kunnen leerlingen dit maken. De docent kan
makkelijk en snel checken of het huiswerk is gemaakt. Klopt het huiswerk niet dan kan de docent
vanaf afstand kritiek leveren zodat de leerling hiermee verder kan.
Een nadeel hiervan is dat leerlingen elkaars werk
redelijk makkelijk kunnen kopiƫren. Dus voor de docent is het belangrijk om
hierop te controleren.
Tot nu toe heb ik al een aantal dingen geleerd van deze
cursus en ik ben dan ook benieuwd naar wat de tweede helft gaat brengen. Je
merkt onder de collega’s die de cursus ook doen dat het af en toe leeft. Je
bespreekt dingen met elkaar en wat ieder zoal geleerd heeft.
Het gebruiken van RSS heeft vaak even tijd nodig om in je routine opgenomen te worden. Ik ben benieuwd of het gaat lukken ;).
BeantwoordenVerwijderenSucces met de volgende dingen.
ding 12 = check