vrijdag 2 maart 2012

DING 11 Auteursrechten


Ding 11. Auteursrechten

1.
1.       CC- BY- SA. Zo is bekend waar het vandaan komt en wordt het ook gebruikt voor het zelfde doel. Dit is binnen het onderwijs belangrijk denk ik.
2.       CC-BY-SA-ND.
3.       CC – BY-ND. Deze is misschien tegenstrijdig met CC-BY-SA maar ook deze kan binnen het onderwijs gebruikt worden denk ik. Het lijkt mij dat dit afhankelijk is van de methode waarmee de school werkt. Je hoeft natuurlijk niet altijd één bepaalde methode te gebruiken. Dus kun je ook informatie gebruiken van 2 verschillende auteurs.

2 t/m 5

Als je via de link van ‘fotosite flickr’ zoekt kom je via de term ‘soccer’ bij veel voetbalfoto’s uit de eigendom zijn van een bepaalde organisatie.  Een bepaalde foto mocht bijvoorbeeld wel voor het onderwijs gebruikt worden maar niet als commercieel doeleinde. Daarbij mocht het voor persoonlijke- niet commercieel geprint worden.

Als ik terug kijk naar al mijn verslagen tijdens mijn studies  dan heb ik vaak verschillende foto’s en teksten gebruikt voor verschillende verslagen. Dit kun je typeren als plagiaat want ik heb bijna nooit een bron vermeld.  Ik vind het wel belangrijk dat wanneer iemand een tekst of foto van een andere auteur in een eigen verslag gebruikt dat het benoemd wordt. Dus dit moet wel te vinden zijn in de bronvermelding. Alleen vind ik de manier waarop dit nu gebeurd een beetje overdreven. Dit moet makkelijker kunnen en zonder al die extra informatie van data, locatie, nummers, enz. 

1 opmerking:

  1. Heb je een suggestie hoe de bronvermelding makkelijker kan?

    ding 11 = check

    BeantwoordenVerwijderen