vrijdag 2 maart 2012

DING 10 Veiligheid en Privacy


DING 10 Veiligheid en Privacy

10.1  
Via mijn naam kom je alleen op de site van Thomas a Kempis ELO. Via de schoolnaam met mijn naam erbij wordt er niets over mij gevonden.

10.2  
We zijn het met elkaar eens geworden dat je erg moet oppassen met internet. Programma’s zoals google, hyves, enz  kunnen je privé erg schaden. Je hoort steeds vaker dat wachtwoorden verspreidt worden op internet. Een voorbeeld daarvan zijn de gegevens van KPN zoals een aantal maanden geleden.  Een site zoals google maakt het buitenstaanders erg makkelijk om informatie in te winnen via het internet.  
Daarnaast is Google wel heel makkelijk om informatie op te zoeken. Dit is natuurlijk ook waar het programma voor bedoeld is.

10.3
Internet is handig, makkelijk en als je er goed mee overweg kan kun je in zeer korte tijd veel werk verrichten via het internet.  Zo’n twintig jaar geleden toen internet nog niet voor iedereen was weg gelegd moest je naar de bieb voor het zoeken van informatie. Dit kan ik mij nog herinneren van de basisschool wanneer ik een ‘spreekbeurt’ moest voorbereiden. Tegenwoordig is dit allemaal te vinden op internet d.m.v. zoeken in Google.  Het is prachtig dat dit mogelijk is.
Een nadeel ervan is dat je tegenwoordig overal een account voor nodig bent. Je moet inloggen, wachtwoorden maken enz. Om alles veilig te houden moet je overal een ander wachtwoord voor hebben en dit is lastig. Je kunt daarnaast niet alles zo maar op internet zetten. Je wordt gedwongen om na te denken over de consequenties.
Kortom: Google is een MEGA uitvinding als het wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is. Voor je privélegers wordt het steeds gevaarlijker.  

1 opmerking:

  1. Ik denk dat het een hele goede basishouding t.o.v. internet is: oppassen.

    ding 10 = check

    BeantwoordenVerwijderen