donderdag 19 januari 2012

DING 2.1 Mediawijsheid

Het lijkt mij zeer verstandig dat er aandacht besteedt wordt aan het gebruik van internet. Internet is zeer populair tegenwoordig en leerlingen zijn met allerlei programma's, spelletjes en contacten tegelijk bezig. Ik denk ook dat veel leerlingen ( maar ook volwassenen) geen flauw idee hebben wat ze allemaal bloot leggen voor de hele wereld wanneer je een bericht op internet zet. Dit geldt dan niet alleen voor degene zelf maar denk ook aan onderwerpen waar je anderen bij betrekt. Wil die andere persoon wel dat alles voor de wijde wereld bekend wordt. Verantwoord werken met internet is belangrijk.
Of dit dagelijks in het onderwijs naar voren weet ik niet. Dat is misschien wat overdreven maar 2 á 3 keer per week de leerlingen er op attenderen is een goede zaak denk ik.


2.2 Cyberpesten

20% van heel Nederland vind ik heel veel. Dat zou betekenen dat van een gemiddelde klas ongeveer 5 leerlingen een aantal keren in de maand wordt gepest. Aan de andere kant is de manier van pesten denk ik ook veranderd. Er wordt gezegd dat via internet mensen elkaar directer en extremer durven aan te spreken. Dat kan ik begrijpen omdat één op één dit veel mensen niet durven. Ik vind cyberpesten wel achterbaks omdat degenen die dit doen waarschijnlijk te laf zijn om het recht in het gezicht te zeggen van het slachtoffer.

Ik heb er gelukkig zelf nog niet zoveel ervaring mee. Laatst ving ik op school wel op dat er via de sms werd gepest. Dit is gelukkig besproken en gestopt.

2 opmerkingen:

  1. En, heb je zelf regelmatig overleg met leerlingen over mediawijsheid?

    ding 2 = check

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Regelmatig niet, maar leerlingen zitten vaak met mobieltjes. Dan praten we daar wel eens over. Over wat ze er allemaal mee doen bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen